EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
(ZASADY FUNKC. WŁADZY PUB. / Sposób przyjmowania i załatwiania spraw)
[opublikował(a): Piotr Więdłocha dnia 2004-01-29 17:21:57, dokument aktualny]


Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.
Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje burmistrz miasta zwany „organem ewidencyjnym”.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w kwocie 100 zł, a jeżeli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu opłata wynosi 50 zł.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać :
1. Oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego nr ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada.
2. Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.
3. Określenie przedmiotu wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności /PKD/.
4. Wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Następnie organ ewidencyjny doręcza przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia.
Przedsiębiorca z otrzymanym zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej zgłasza się w Urzędzie Statystycznym w celu uzyskania REGON-u, w Urzędzie Skarbowym /NIP/ i w ZUS-ie.
Przedsiębiorca wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej za pośrednictwem organu ewidencyjnego może złożyć wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej /REGON/ oraz zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne. Organ ewidencyjny powyższy wniosek przesyła do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania, a zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego wraz z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i numerem PESEL oraz innymi dokumentami dołączonymi przez przedsiębiorcę .
Przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia organowi ewidencyjnemu zmian stanu faktycznego i prawnego odnoszących się do przedsiębiorcy i wykonywanej działalności gospodarczej, w zakresie danych zawartych w zgłoszeniu, w ciągu 14 dni od powstania tych zmian.
Przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić również fakt zaprzestania wykonywania działalności.
Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu w przypadku :
1/ zawiadomienia o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej,
2/ jeżeli po dokonaniu wpisu wystąpią okoliczności, które uzasadnią odmowę wpisu,
3/ wpisania do rejestru przedsiębiorców spółki handlowej powstałej z przekształcenia spółki
cywilnej, w zakresie działalności wpisanej do rejestru przedsiębiorców,
4/ Organ ewidencyjny po dokonaniu wpisu zmiany miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
wykreśla wpis z urzędu w chwili, gdy decyzja stanie się ostateczna ,
5/ gdy organ ewidencyjny dokonał go z naruszeniem prawa lub gdy dowody, na podstawie
których ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne okazały się podrobione lub
przerobione – stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego
dotyczące wznowienia postępowania i stwierdzenia nieważności decyzji.
6/ Wpis do ewidencji działalności gospodarczej podlega wykreśleniu z ewidencji
prowadzonej przez dotychczas właściwy organ ewidencyjny.
Wnoiski:
Rejestracja działalności gospodarczej - wniosek1.doc
Zmiana w ewidencji działalności gospodarczej - wniosek2.doc

opr. Bogusława Kryś


  wyślij na drukarkę  |  wyświetleń podstrony: 953  |  pokaż szczegóły załączników >>

Urząd Miejski w Dobrodzieniu
46-380 Dobrodzień, ul. Plac Wolności 1
tel.: (34) 3575100, faks: (34) 3575105
e-mail: urzad@dobrodzien.pl
strona www: www.dobrodzien.pl