DOWODY OSOBISTE
(ZASADY FUNKC. WŁADZY PUB. / Sposób przyjmowania i załatwiania spraw)
[opublikował(a): Piotr Więdłocha dnia 2010-10-11 10:52:00, dokument aktualny]


Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość osoby oraz poświadczającym obywatelstwo polskie.
Ponadto dowód osobisty uprawnia obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granicy.
Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:
od ukończenia 18 roku życia, od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.
osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od ukończenia 13 roku życia.
na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia.

W celu wymiany oraz uzyskania  po raz pierwszy dowodu osobistego należy osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrodzień złożyć:
- wypełniony i podpisany wniosek o wydanie dowodu osobistego
- 2 aktualne fotografie o wymiarach 35x45mm
- aktualnie posiadany dokument tożsamości
- oraz odpis skrócony aktu urodzenia dla osób, które nie zmieniały stanu cywilnego lub odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli dokumenty sporządzone są w innych Urzędach Stanu Cywilnego, dokumenty te wolne są od opłaty skarbowej.

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:

1) zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym-z wnioskiem należy wystąpić w terminie do 14 dni od dnia doręczenia osobie obowiązanej do posiadania dowodu osobistego ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę danych albo od dnia sporządzenia aktu małżeństwa,
2) uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby –z wnioskiem należy wystąpić niezwłocznie,
3) upływu terminu ważności dowodu osobistego-z wnioskiem należy wystąpić nie później niż 30 dni przed jego upływem terminu ważności dokumentu.

Dowód osobisty zostanie unieważniony po upływie 3 miesięcy od zaistnienia w/w okoliczności ,a w przypadku obywateli polskich przebywających za granicą po upływie 4 miesięcy od zaistnienia w/w okoliczności .

Osoba która utraciła dowód osobisty jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy, ponieważ w/w dokument podlega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie ,zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
 



  wyślij na drukarkę  |  wyświetleń podstrony: 623

Łączna ilość wyświetleń podstrony wraz z innymi jej wersjami: 1726

Opis zmian w porównaniu z poprzednią wersją:
dod. informacje nt. dowodów
pokaż rejestr zmian zawartości podstrony >>

Urząd Miejski w Dobrodzieniu
46-380 Dobrodzień, ul. Plac Wolności 1
tel.: (34) 3575100, faks: (34) 3575105
e-mail: urzad@dobrodzien.pl
strona www: www.dobrodzien.pl