ZAŁATWIANIE SPRAW W USC ORAZ DOKUMENTY STANU CYWILNEGO
(ZASADY FUNKC. WŁADZY PUB. / Sposób przyjmowania i załatwiania spraw)
[opublikował(a): Piotr Więdłocha dnia 2010-02-02 14:12:04, dokument aktualny]


Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie:
- aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu.
Urodzenie oraz zgon osoby rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego miejsca takiego zdarzenia.
Natomiast zawarcie małżeństwa następuje w urzędzie stanu cywilnego wybranym przez osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński i tam też sporządza się akt małżeństwa.

Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia urodzenia.
Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani:
- ojciec dziecka albo matka, jeżeli jej stan zdrowia na to pozwala, albo inna osoba obecna przy porodzie,
- lekarz albo położna.
Osoba zgłaszająca urodzenie dziecka, którego rodzice pozostają w związku małżeńskim, przedstawia odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców, zgłoszenie urodzenia dziecka, dowody osobiste rodziców.

Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
- małżonek lub dzieci zmarłego,
- najbliżsi krewni lub powinowaci,
- osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
- osoby, które były obecne przy zgonie lub się naocznie o nim przekonały,
- administrator domu, w którym nastąpił zgon.
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu, dowodu osobistego zmarłego.

Zawarcie małżeństwa następuje zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo jest obowiązana:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość oraz złożyć odpis skrócony aktu urodzenia, a także dowód ustania lub unieważnienia małżeństwa, jeżeli pozostawała poprzednio w związku małżeńskim, albo nieistnienia małżeństwa, jeżeli postępowanie o ustalenie nieistnienia małżeństwa toczyło się wobec tej osoby,
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- złożyć zezwolenie na zawarcie małżeństwa, jeżeli tego wymagają przepisy kodeksu rodzinnego i piekuńczego.

Z ksiąg stanu cywilnego wydaje się:
- odpisy zupełne i skrócone aktów stanu cywilnego,
- zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku,
- zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.

Odpisy oraz zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego wydaje się na wniosek:
- sądu lub innego organu państwowego,
- osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
- wstępnego lub zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego,
- innych osób, które wykażą interes prawny,
- organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Opłata skarbowa:
- odpis skrócony - 22 zł,-
- odpis zupełny - 33 zł,-

Wzór wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego z Urzędu Stanu Cywilnego: wniosek.doc

 

opr. Ewa Kalisz



  wyślij na drukarkę  |  wyświetleń podstrony: 687  |  pokaż szczegóły załączników >>


Łączna ilość wyświetleń podstrony wraz z innymi jej wersjami: 1291

Opis zmian w porównaniu z poprzednią wersją:
zmiana opisu
pokaż rejestr zmian zawartości podstrony >>

Urząd Miejski w Dobrodzieniu
46-380 Dobrodzień, ul. Plac Wolności 1
tel.: (34) 3575100, faks: (34) 3575105
e-mail: urzad@dobrodzien.pl
strona www: www.dobrodzien.pl